Andrea Aguilar | Fundación Gabo

Andrea Aguilar

Colombia’s movie industry has grown exponentially, and is now Latin America´s fourth largest, with over 20 productions last year. The new cinematic voices of Gamboa and Guerra approach the past and present of the conflict, in a distinct way. “Desterrada” and “Mateo” strike a timely chord and pose some powerful and urgent questions. What does it take to forgive and make peace? Can art help?

Rodada a orillas del río Magdalena Medio en la comuna siete de Barrancabermeja, el reparto de Mateo no cuenta con actores profesionales sino con la población local de esta zona petrolera, bastión de la izquierda, cuna del M19 y de los sindicatos, que sufrió una masacre a manos de los paramilitares a finales de los noventa.